Returnerings- og refunderingspolitik

Retten til afbestilling og returnering

1.1 Hvad er retten til afbestilling?

1.2 Prøveperiodens begyndelse

1.3 Hvordan kan du afbestille dit køb?

1.4 Hvornår får du dine penge tilbage?

1.5 Returnering af ordren

1.6 Nedskrivning

1.7 Undtagelser fra retten til afbestilling.

1.1. Hvad er retten til afbestilling?

Som forbruger har du ret til at annullere aftalen (over internettet). Det betyder, at du kan fortryde dit køb indenfor en vis tidsperiode, de såkaldte ”fortrydelsesuger”. Denne periode er ved lov fastlagt til 14 kalenderdage, men vi tilbyder dig en betænkningstid på 30 kalenderdage. Hvis du benytter dig af denne ret indenfor denne periode, garanterer vi, at du modtager, hvad der svarer til købsprisen for de returnerede varer.

Hvis du returnerer hele ordren, vil du modtage refusion for forsendelse og transaktionsomkostninger, du har betalt til os. Hvis du returnerer en del af ordren, vil du ikke modtage refusion for forsendelse og transaktionsomkostninger. Desværre har vi ikke mulighed for at yde refusion for returneringer, da udgifter til returnering påhviler dig.

Vær opmærksom på, at der findes undtagelser fra retten til afbestilling, og at du kan læse herom i afsnittet 1.7 forneden.

1.2 Prøveperiodens begyndelse

Vi tilbyder en betænkningstid på 30 dage. Det betyder, at du har 30 kalenderdage til at beslutte dig for, om et produkt er rigtigt for dig. Hvis du vil returnere produktet, kan du informere os derom i fortrydelsesperioden, og så har du 14 kalenderdage, fra det tidspunkt hvor du har anmeldt fortrydelsen, til at returnere pakken til os.

Du kan også returnere pakken uden at informere os derom på forhånd, men det er vigtigt, at du returnerer pakken til os indenfor fortrydelsesperioden. Sørg for også at lægge en forklaring i returpakken, som oplyser om, at du vil gøre brug af din ret til afbestilling (f.eks. den europæiske blanket fra bilag 1 forneden).

Bemærk, at fortrydelsesperioden på 30 dage ikke begynder før dagen efter, du modtager dit produkt. Hvis din ordre leveres i flere separate leverancer, starter fortrydelsesperioden først den dag du modtager den sidste leverance. Hvis pakken er blevet leveret til dine naboer, begynder fortrydelsesperioden, hvis du har oplyst disse naboer som modtagere.

 1.3 Hvordan kan du afbestille dit køb?

Rent juridisk er fortrydelsesperioden på 14 dage. Vi forstår, at det er svært at tage en beslutning indenfor 14 kalenderdage. Derfor har vi forlænget fortrydelsesperioden til 30 kalenderdage. Vi har foroven oplyst, hvornår disse 30 dage begynder.

Du kan afbestille købet ved at informere os igennem følgende alternativ:

- Informer os pr. e-mail;
- Send den udfyldte europæiske blanket (se bilag 1);
- Returner pakken med en skriftlig udtalelse, hvori du oplyser, at du gør brug af din ret til afbestilling (f.eks. den europæiske blanket).

(Vi foretrækker det første alternativ, fordi det er det nemmeste alternativ for dig.)

Fordi vi gerne vil forbedre vores service, er vi selvfølgelig nysgerrige efter at vide, hvorfor du træder tilbage fra dit køb, men du kommer aldrig til at skylde os en forklaring.

 1.4 Hvornår får du dine penge tilbage?

Vi bestræber os på at tilbagebetale dine penge hurtigst muligt. Det gør vi altid på den måde, hvorpå du oprindeligt har betalt, og vi kommer aldrig til at opkræve en afgift for det.

Vi tilbagebetaler dig senest indenfor en periode på 14 dage, efter du har informeret os om afbestillingen. Vi har dog ret til at vente med at betale pengene tilbage, indtil vi har fået produktet tilbage eller til du på tilfredsstillende vis har vist, at det er blevet sendt, alt efter, hvad der sker først.

Bemærk, at hvis et produkt er skadet, kan vi eventuelt fratrække et beløb til nedskrivningen; du kan læse mere om det forneden.

1.5 Returnering af ordren

Du skal returnere produkterne indenfor fortrydelsesperioden på 30 kalenderdage eller informere os om, at du vil gøre det. Hvis du informerer os om returen indenfor 30 dage, har du fra det tidspunkt yderligere 14 kalenderdage til at returnere pakken til os. Vores returadresse er: Peizerweg 97, 9727 AJ, Groningen, Holland.

Desværre har vi ikke mulighed for at yde refusion for returneringer, da udgifter til returnering påhviler dig.

1.6 Nedskrivning

Under fortrydelsesperioden er du ansvarlig for brugen af produktet. Hvis du skader produktet i fortrydelsesperioden, kan vi i nogle tilfælde debitere dig for reparation eller rengøring af produktet, eller hvis vi ikke kan sælge det som nyt. Du er dog kun ansvarlig for nedskrivningen af produktet, hvis det er, fordi du har brugt længere tid end nødvendigt på at finde ud af produktets art, egenskaber og funktion.

1.7 Undtagelser fra retten til afbestilling.

Der findes en række undtagelser fra retten til annullering, nemlig:

  1. Produkter, der af hygiejniske årsager eller af helbredshensyn er forseglet, og hvor du efter leveringen har brudt seglet, kan ikke returneres.
  2. Let reproducerbare diske (DVD’er/CD’er) med lyd, video eller software, og hvor du efter leveringen har brudt seglet, kan ikke returneres.

Forneden findes nogle eksempler til præcisering:

Eksempel 1: Du har bestilt kosttilskud og fjernet forseglingen. Fordi forseglingen er fjernet, er returen ikke længere mulig. Du kan dog returnere kosttilskuddet, hvis forseglingen stadig er tilstede og intakt.        
Eksempel 2: Du køber en tube med tandpasta og åbner æsken. Når du åbner forseglingen for at bruge tandpastaen, kan produktet ikke længere returneres.
Eksempel 3: Du køber en forseglet DVD eller CD med lyd- og videoindspilninger eller software. Så snart du har brudt seglet, er returen ikke længere mulig.

Eksempel 4: Du køber en forseglet helse-DVD. Så snart du har brudt seglet, er returen ikke længere mulig.

BILAG 1: Europæisk blanket til afbestilling

(Udfyld og returner denne blanket, hvis du ønsker at opsige aftalen)

Til:

[entreprenørens navn]

[entreprenørens geografiske adresse]

[entreprenørens faxnummer, hvis et sådant findes]

[entreprenørens e-mailadresse eller elektroniske adresse]

Jeg/vi* informerer* dig om, at jeg/vi* ønsker at annullere aftalen om

implementering af følgende tjeneste: [Tjenestens indikation]*

Bestilt den / modtaget den [ordredato for tjenester eller kvittering med produkter]

[Forbrugerens (forbrugernes) navn(e)]

[Forbrugerens (forbrugernes) adresse(r)]

[Forbrugerens (forbrugernes) underskrift(er)] (kun, når denne blanket sendes på papir)

* Slet det, der ikke er relevant, eller udfyld med det, der passer.

Lige tilføjet din ønskeseddel:
Min ønskeseddel
Du har netop tilføjet denne vare til indkøbskurven: